Ostatnie lata, wraz z pandemią koronawirusa, nieco zmodyfikowały wygląd branży marketingowej. Firmy zaczęły wkładać większy wysiłek w budowanie swojej marki w Internecie i poszukiwać specjalistów, którzy pomogliby im osiągnąć założone cele. Dlatego tak wiele ogłoszeń o pracę dotyczy obecnie specjalistów SEO. Jeśli i Ty stoisz przed koniecznością zatrudnienia takiej osoby, przeczytaj poniższy tekst. Dowiesz się, jak powinna przebiegać rekrutacja SEO i jakiego kandydata wybrać, aby inwestycja się zwróciła.
Specjalista SEO: kompetencje i codzienne obowiązki
Praca specjalisty SEO jest złożona i wielowymiarowa. Wymaga ona nie tylko doświadczenia i twardych umiejętności, ale także odpowiednich predyspozycji osobowościowych i kompetencji miękkich. Z tego powodu tak ważne jest odpowiednie przeprowadzenie rekrutacji. Od zadania właściwych pytań zależy, czy zatrudnisz na tym stanowisku najlepszą możliwą osobę.
Czym zajmuje się specjalista SEO? Jego zadaniem jest generowanie wysokiej jakości ruchu na stronę i przełożenie go na zwiększoną sprzedaż. Codziennie wykonuje on więc wiele czynności na stronie internetowej (on-site): zamieszczanie wartościowej treści, optymalizacja jej pod kątem wybranych słów kluczowych i prace optymalizacyjne w kodzie witryny. Na tym jednak praca SEO Specialist się nie kończy. Jego obowiązkiem są też działania off-site, jak chociażby pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych.
Kandydat na to stanowisko powinien więc wykazać się umiejętnością obsługi strony internetowej, umieć tworzyć treści zgodne z zasadami SEO, analizować konkretne przypadki, wyciągać z nich wnioski i budować indywidualną strategię pozycjonowania dla firmy. Dobrze, jeśli oprócz tego umie współpracować z innymi osobami z działu digital marketingu: copywriterami, specjalistami SEM, web developerami, grafikami. Jego atutem będzie gotowość do nauki i zgłębiania wiedzy o SEO. Algorytm Google co jakiś czas jest aktualizowany – przynajmniej kilka razy w roku. Specjalista SEO powinien na bieżąco zaznajamiać się z wprowadzanymi zmianami.
Kwestie do poruszenia na rozmowie rekrutacyjnej
Na co zwracać uwagę, rekrutując specjalistę SEO? Wielu pracodawców na samym początku patrzy, czy dany kandydat odbył jakiekolwiek kursy specjalistyczne. Oczywiście są one dobrze widziane, ale w pierwszej kolejności warto skupić się na praktycznym doświadczeniu rekrutowanej osoby. Pamiętaj, że praca specjalisty SEO może różnić się w zależności od firmy, w której był poprzednio zatrudniony. Nieco inne obowiązki ma osoba pracująca w agencji reklamowej, inne w dziale marketingu dużej firmy. Obszary, którymi zajmuje się SEO Specialist, też mogą się od siebie różnić (wymieńmy tu chociażby technical SEO, link building czy nawet content marketing). Dlatego rekrutując specjalistę SEO, warto zadać mu pytania o dotychczasowe działania w zakresie SEO on-site i off-site. Zapytaj o budżet i narzędzia, jakimi dysponował, o to, w jaki sposób raportował postęp prac. Poproś, żeby opisał swoje największe dotychczasowe osiągnięcie. Dzięki temu dowiesz się, w jakim stopniu kandydat pasuje do profilu Twojej firmy.
Zadanie domowe dla przyszłego specjalisty SEO
W trakcie rekrutacji z pewnością będziesz chciał się przekonać, jak kandydat radzi sobie z praktycznymi problemami. Doskonałym pomysłem jest „praca domowa” albo wykonanie jakiegoś zadania bezpośrednio po rozmowie. Próbne ćwiczenia mogą być różne. Możesz poprosić kandydata o analizę słów kluczowych czy przygotowanie tekstu pod pozycjonowanie. Warto postawić na bardziej kreatywne zadania, jak chociażby pomysł na optymalizację konkretnej podstrony i jej audyt – wymaga to jednak udzielenia odpowiednich dostępów.
W wielu agencjach rekrutacyjnych – w tym w Veritas Recuitment – często zadaje się pytanie o pasje kandydata. I choć na pierwszy rzut oka nie ma ona nic wspólnego z pracą, to daje wyobrażenie o tym, jak kandydat jest nastawiony na samorozwój.
Więcej na ten temat znajdziesz na stronie: http://veritas-recruitment.pl/blog/rekrutacja-seo/jak-specjalista-seo-widzi-proces-rekrutacji-i-co-zrobic-zeby-przekonac-go-do-aplikowania/